
The Cove won na zijn première op het Sundance Film Festival begin dit jaar de ene na de andere publieksprijs. De film voert de kijker mee aan de hand van activisten die pogen de werkelijkheid te onthullen achter de vangst- en moordpartijen onder dolfijnen in het Japanse kustplaatsje Taji, ‘s werelds belangrijkste haven voor handel in dolfijnen. Dolfijnactivisten Richard O'Barry, in de jaren zestig trainer van de Flipper-dolfijnen maar inmiddels fel gekant tegen elke vorm van gevangenschap, en Louie Psihoyos, onderwaterfotograaf van National Geographic en met The Cove debuterend als documentairemaker, vermoeden dat de grootschalige vangst- en moordpartijen plaatsvinden in een door steile rotsen omringde baai. De autoriteiten doen er alles aan om pottenkijkers van deze 'cove' weg te houden. Psihoyos en zijn filmcrew plaatsen er daarom als rotsen en planten vermomde cameraatjes. Wat ze filmen tart elke beschrijving. The Cove is een bevlogen, vlot gemonteerde actiedocumentaire voor de vrijheid van deze hyperintelligente walvissoort. De weg naar de scandaleuze onthullingen is een ware thriller. Tussen de regels door legt Psihoyos bloot hoe Japan ontwikkelingslanden omkoopt om zijn dolfijneconomie levend te houden en hoe het torenhoge kwikgehalte in het vlees de gezondheid van miljoenen mensen schaadt.
Esther Ouwehand zag The Cove onlangs op het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), waar de film eveneens de Audience Award in de wacht sleepte. Ouwehand vond dat ook de minister van LNV, die namens Nederland zitting heeft in internationale gremia voor de bescherming van in het wild levende dieren, de film niet mocht missen. Ze riep de minister op te pleiten voor bescherming van dolfijnen in het Internationale Walvis Comité en diende een motie in voor een Europees handelsverbod voor in het wild gevangen dolfijnen. De motie wordt volgende week in stemming gebracht en kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer.
Bron: partijvoordedieren.nl