
Dierenleed
Palingen komen op een afschuwelijke manier aan hun eind. Ze worden levend in een zoutbad gegooid om ze van hun slijmlaag te ontdoen. Deze doodstrijd kan wel twintig minuten duren. Soms worden ze van te voren verdoofd in ijs, maar ook deze methode is enorm dieronvriendelijk is. De dieren worden geïmmobiliseerd maar zijn nog lang bij bewustzijn.
Vissen zijn ‘vogelvrij’ – er bestaan geen welzijnsregels. Andere dieren moeten volgens de wet snel en pijnloos worden gedood maar voor vissen wordt dit niet nageleefd. Al meer dan tien jaar voert Wakker Dier actie tegen het levend verwerken van paling en andere vissen. In 2002 besloot een Kamermeerderheid voor een verbod op het levend zouten van paling, maar er gebeurde niets. In 2008 beloofde het Productschap Vis om vanaf 2009 alle kweekvis te verdoven voor de slacht, maar ook dit is tot nader order uitgesteld. In Duitsland is het onverdoofd zouten van paling al jarenlang verboden. In Nederland bestaan geen welzijnsregels voor kweekvis.
Bedreigde diersoort
In 2007 werd paling op de IUCN (International Union for the Conservation of Nature) rode lijst voor bedreigde diersoorten gezet. De glasaal, de larve van de paling, belandde op de CITES-lijst (CITES: Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora). Dit betekent dat de handel in paling en aal aan banden wordt gelegd. In maart waarschuwde een wetenschapper van onderzoeksinstituut Imares de Nederlandse politiek: wanneer de vangst van aal en paling in heel Europa verboden wordt, duurt het nog 60 tot 200 jaar voordat de palingstand in Europa is hersteld.
Wakker Dier in actie
Al jaren voert Wakker Dier campagne tegen de onverdoofde slacht van vissen, waaronder het zoutbad van de paling. Zo liet Ancilla, Wakker Dier's meest sexy vegetarier van 2008, een bloederige stripact zien (www.ancillastript.nl) om aandacht te vragen voor de doodstrijd van vissen en voerde Wakker Dier actie tegen het Nederlands Kampioenschap Palingroken. "Een misplaatst feestje rondom een mishandelde en bedreigde diersoort', aldus Wakker Dier. Het filmpje met Ancilla kreeg deze week internationale erkenning:
http://adweek.blogs.com/adfreak/the-30-freakiest-commercials-of-2009.html - Stripact van Wakker Dier is nr 13
http://www.bestweekever.tv/ The 10 Most Bizarrely Sexual Ads Of 2009 - Stripact van Wakker Dier is nr 2