UNDERCOVER ONDERZOEK: DONSVERKOPERS LIEGEN KLANTEN VOOR
Dekbeddenverkopers liegen, lichten hun klanten verkeerd voor en zwaaien met irrelevante keurmerken over de herkomst van dons. Dit blijkt uit undercoveronderzoek van Wakker Dier.

De bedrijven willen hiermee verdoezelen dat nog steeds dons van levend geplukte ganzen wordt gebruikt. Met oproepen in 5 landelijke kranten start Wakker Dier daarom morgen een campagne waarin ze consumenten oproept dons te boycotten. De campagne gaat door totdat de dekbeddenbranche het langbeloofde keurmerk voor diervriendelijk dons invoert. Diervriendelijk dons houdt volgens Wakker Dier in dat er geen veren inzitten van dieren die levend geplukt zijn, maar ook niet van dieren die werden gedwangvoederd voor de verwerpelijke foie gras industrie. Voorbeelden van leugens van donsverkopers: “bij dekbedden duurder dan €100 zit je wel goed” (Oase), “de veren worden geknipt en groeien weer aan, dus heel diervriendelijk” (Bed4less), “de veren worden geraapt” (Beter Bed).

Bij de helft van de 14 bezochte of aangeschreven ketens werd gelogen, voornamelijk bij de klantenservices en op de winkelvloer. Ook de hoofdkantoren scheppen geen duidelijkheid. Vijf geven helemaal geen of een ontwijkend antwoord (Otto, Hema, Oase, Tempur, Bed4Less en Auping). Andere verkopers schermen met irrelevante brancheverenigingen of keurmerken. Deze beloven echter helemaal niks over het levend plukken van dieren. Een voorbeeld hiervan is Leen Bakker waarvan de verkopers zeggen aangesloten te zijn bij de Centrale Branche Vereniging Wonen die op haar beurt helemaal geen standpunt heeft over dierenwelzijn. Sommige verkopers zeggen het dons te kunnen traceren tot de bron, maar melden dan bijvoorbeeld slechts één van hun merken en niet de andere (Bijenkorf verklaart bijvoorbeeld het door haar gevoerde merk Van Dijck, maar weer niet de dekbedden van de “Bijenkorf Collectie”). Of de winkelvloer geeft hele andere antwoorden dan het hoofdkantoor, waardoor je als consument alsnog het spoor bijster raakt. Enkele hoofdkantoren stuurden ‘garantie’ brieven van Chinese leveranciers (Leen Bakker) of verscholen zich achter het Europese verbod op levend plukken.
 
Echter: een recente documentaire van het Zweedse TV4 liet zien dat het levend plukken van ganzen in Azië in 50-80% van de bedrijven gebeurd. Ook lieten zij zien dat dit ook nog gebeurt in Oost-Europa, waar het levend plukken (maar niet het levend 'harvesten': plukken van de loslatende veren in de ruiperiode) verboden is. En zij toonden aan dat je nooit zeker weet waar de veren vandaan komen, omdat het common practice is dat veren van verschillende landen danwel bedrijven bij elkaar worden gevoegd en gemengd. In de documentaire van TV4 werd bijvoorbeeld duidelijk dat Ikea werd opgelicht door Chinese donshandelaren. Ikea haalde daarop diverse merken dekbedden uit de handel.
 
Wakker Dier wil, naast een keurmerk tegen ‘levende pluk’, ook dat er geen veren worden gebruikt van ganzen die zijn gedwangvoederd voor de verwerpelijke foie gras industrie. Foie gras bleek voor de meeste verkopers en donsleveranciers een geheel nieuw onderwerp. Ook in de keurmerken die in ontwikkeling zijn door de EDFA (Europese branche organisatie van donsverkopers en handelaren) wordt het onderwerp foie gras niet meegenomen. De meeste van de veertien hoofdkantoren gaven dan ook geen zinnig antwoord op deze vraag, behalve Beter Bed die zich voorneemt in de loop van 2010 bij de leveranciers ook een foie gras ban neer te zetten.

Al met al heeft Wakker Dier vastgesteld dat er geen donsverkoper is, die op haar producten een voor de consument duidelijk label heeft geplaatst met informatie over de herkomst en diervriendelijkheid van het dons. Een massale kopersstaking is volgens Wakker Dier de enige manier om de donssector aan te sporen tot een duidelijke labeling en een gecontroleerd keurmerk.  En om de consument met een gerust hart te laten slapen.
Bron: wakkerdier.nl

 
Nieuwsflits
Eet geen DierenDag 4 oktober

Wakker Dier start vandaag de campagne voor de tweede ‘EetGeenDierenDag’: Wakker Dier wil dat 4 oktober dé dag wordt dat heel Nederland geen dieren eet. Als iedereen meedoet, scheelt dat ruim 400.000 dieren een rit naar het slachthuis.

Lees meer...
Twitter
Zoeken