Supermarkt Bas stopt met misleidende etiketten bij de  verkoop van plofkip. Dit liet het hoofdkantoor van Dirk/Bas/Digros weten nadat Wakker Dier de betreffende verpakking nomineerde voor de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing. Met deze verkiezing ontmaskert Wakker Dier producten of reclames die zich diervriendelijker voor doen dan ze zijn.

Op het betreffende etiket bij supermarkt Bas staat een scharrelende kip in de wei. Plofkippen zitten echter opeen gepropt in een dichte schuur. Ze komen pas buiten op weg naar de slacht. Van scharrelen in de wei, zoals de verpakking suggereert, is geen sprake. Vanaf vandaag is de foute verpakking uit de winkels verdwenen. Wakker Dier is blij , maar had liever gezien dat Bas de inhoud had aangepast aan het plaatje. Supermarkt Bas is kandidaat Liegebeest af, maar tot 20 oktober kan iedereen nog stemmen op de overgebleven zes kandidaten op www.wakkerdier.nl/liegebeest.

Liegebeest 2012
Naast Bas zijn dit jaar onder andere Albert Heijn, Iglo en Kabrita genomineerd voor ‘Liegebeest 2012’. Er wordt door de kandidaten ondermeer gelogen over weidegang, duurzaamheid, kwaliteit en leefomstandigheden.

Liegebeesten van voorgaande jaren
Vorig jaar nam CDA-kamerlid Ger Koopmans de trofee in ontvangst o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term “scharrelei” de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.

Dierenleed vaak verdoezeld
Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat de écht eerlijke producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen moeten de consument verleiden tot het aankopen van schone schijn, ten koste van biologische producten. "Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven het varken had, liefst met plaatjes erbij, at iedereen al lang biologisch," aldus Hanneke van Ormondt, woordvoerster van Wakker Dier. "De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat eerlijke producten een betere kans krijgen."

Vooruitgang
Er is ook goed nieuws: na drie Liegebeest-verkiezingen is er verbetering zichtbaar. Nergens vond Wakker Dier meer plaatjes van kippen in de wei op scharreldozen. Dat was drie jaar geleden wel anders. Ook werd het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op ‘gangbare’ producten uit de vee-industrie. En op producten met slechts 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming beperkt men zich tot het woord ‘diervriendelijker’. Hopelijk is dit de laatste keer dat de Liegebeest verkiezing nodig is.

 

 
Nieuwsflits
Orang-oetans op het nippertje gered

Het VIER VOETERS team op Borneo, Indonesië, heeft een paar kwetsbare orang-oetans gered van een vreselijk lot. Dit gebeurde nadat wij erachter waren gekomen dat palmoliebedrijven 1 miljoen Indonesische Roepies (ongeveer 85 euro) bieden voor elke gedode orang-oetan.

Lees meer...
Twitter
Zoeken